Pentru că posturile de profesor sunt plătite cu sume infime,
această meserie nu mai este una de valoare, fiind luată în derâdere. Nimeni nu
se face profesor, toți se fac vedete, manageri, informaticieni, așa că vom avea
profesori din ce în ce mai proști.
Elevii sunt ironizați și peste tot în lume se face o reclamă
proastă sistemului de învățământ și pregătirii precare a elevilor. Total
eronat! Există o sumedenie de talente într-ale studiului, dar niciunul nu este
apreciat, așa că pleca acolo unde meritele îi sunt recunoscute.
Deci, ceea ce face sistemul de învățământ românesc este să
scoată profesori proști, care vor pregăti la rândul lor elevi și mai proști,
creând atât în dascăli, cât și în învățăcei frustări din ce în ce mai mari,
transmise la valori din ce în ce mai mari din generație în generație!
Problema este că
nu trebuie să aruncăm bani pe nu știu ce catedrală, ci trebuie să facem
ceva în sistemul ăsta de învățământ care se degradează de la un an la altul cu
viteză mare!
Inconștiența presei de a obține rating distruge vieți, la
fel și inconștiența profesorilor care au corectat lucrările la evaluări, simulări
și alte examene de genul, oferind note eronate din lipsă de interes, nefiind
plătiți, fapt ce a dus la dezamăgire, lipsă de interes și în rândul elevilor.
Mințile strălucite sunt, lipsesc doar interesul si
stimularea!
Să nu mai discutăm despre salarizare, oricum nu se ajunge
nicăieri. Este drept că în sistem încă mai sunt oameni care își fac treaba cu
devotament, indiferent cu cât sunt plătiți, ei știu că nu copiii sunt vinovați
de toată mizeria care se întâmplă; prost plătiți sau bine plătiți, încă există
oameni care își sacrifică timpul, familia, sănătatea pentru a face lucruri cu
adevărat importante pentru elevii lor; sunt din ce în ce mai puțini, dar există
și, din respect pentru acești oameni, ar trebui să înceteze generalizările.
Da, în sistem intră mulți care nu își găsesc loc în altă
parte. E cumplit să vezi un profesor de limba română care scrie greșit
ortogramele. În acest ritm, rezultatele vor fi din ce în ce mai dezastruoase.
În același timp mai există o mână de oameni formați în
vechile licee pedagogice sau absolvenți ai facultăților până în anii `90 care
au intrat în sistem și care au o pregătire solidă și o conștiință încă trează;
în următorii ani sistemul va rămâne și fără ei (fie prin pensionare, fie prin reorientare
către alte domenii).
Mai nou am aflat că se corectează lucrări în batjocură. Recunoaște
cineva că la evaluări contează doar ”mâna întâi” (primul corector)? Cel de-al
doilea profesor estimează cu un plus/minus de 0, 10-0, 20 (în cazuri extrem de
rare se corectează într-adevăr și de către al doilea profesor). Să nu mai spun
că sunt situații unde, din aceeași lehamite, se întâmplă să uite adăugarea
punctului din oficiu.
În general, se promovează o lipsă de respect față de
profesori, atât din partea părinților, cât și a elevilor, ca să nu mai spun de
guvernanți, pe toate căile posibile, uitându-se faptul că efectul de bumerang e
inevitabil: după ce ani întregi s-a săpat cu sârg la erodarea respectului față
de școală, vine măria-sa părintele cu copilul la porțile școlii să-l facă
școala om și apoi se miră de rezultate…
Cât timp mass-media va promova toate acele știri cu
non-modele, cât timp etalonul „reușitei” va fi turma de beizadele incapabile,
dar puse în posturi bine plătite, cât timp profesorii vor fi prezentați și
reprezentați în maniera în care se face astăzi, lucrurile nu vor deveni mai
bune;
Degeaba așteptați schimbări din interiorul sistemului; schimbările
reale în sistem sunt percepute la nivel de conducere (minister, inspectorate și
uneori directori) ca un pericol. Reforma reală are nevoie de un efort susținut
de muncă în echipă profesori-părinți –elevi. Abia atunci lucrurile vor începe
să schimbe pentru binele copiilor noștri.
Chiar dacă repet, susțin faptul că rămân valabile cuvintele
lui Eminescu: ,,Şcoala va fi şcoală când omul va fi om şi statul va fi stat.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu