Ca şi George Pruteanu, scriu cu î din
i pentru că
iniţiativa Academiei, din 17 februarie 1993, prin care s-a reintrodus în
ortografia românească litera â (în afara cuvîntului „român“ şi a derivatelor
sale, unde figura din 1965), a fost o eroare ştiinţifică, generată de un anume
sentimentalism anti-comunist (bazat şi pe legenda că î-ul din i ne-ar fi fost
impus de oamenii lui Stalin, deşi î-ul din i a fost practicat, de mari nume ale
literelor româneşti, la Viaţa Românească, încă din anii ’20 ai secolului
trecut, cu mult înaintea apariţiei comunismului la noi, spunea Pruteanu).
...Pentru că,
prin readoptarea lui â din a, ortografia românească se complică în mod artificial,
introducîndu-se un criteriu mecanic, arbitrar şi străin spiritului limbii
române: acela dacă un sunet se află în interiorul cuvîntului sau la una din
extremităţile sale. Ar trebui, e.g.°, să
scriem a târî (cu două litere diferite pentru exact acelaşi sunet), dar eu târâi (schimbînd din nou litera,
pentru că e în altă poziţie)… A scrie un sunet într-un fel dacă e-n corpul
cuvîntului şi-n alt fel dacă e la unul din capete e o procedură care sfidează
claritatea latină a limbii române şi principiul dominant fonetic al ortografiei
româneşti, conform căruia un sunet sau un grup de sunete se transcrie (aproape)
întotdeauna cu aceeaşi literă, respectiv cu acelaşi grup de litere. Au spus-o
mari cărturari, atît români (Rădulescu-Motru, A.Scriban, Philippide,
Densusianu, G.Ivănescu, G.Ibrăileanu, E. Coşeriu, Mioara Avram) cît şi străini
(A. Meillet, R.Lepsius, Alf Lombard).
...Pentru că î-ul provine dintr-un a în doar
cca 31%1 din cuvinte; în marea majoritate a cazurilor (69%), î-ul provine din
cuvinte (fie latineşti, fie de altă origine) CARE NU CONŢINEAU SUNETUL/LITERA A
în locul respectiv, ci unul/una din sunetele/literele E, I, O sau U, aşa că
transcrierea sa azi prin â este absurdă. Dacă am fi paroxistic de pedanţi, ar
trebui să-l transcriem cu (“e” cu accent
circonflex), (“o” cu accent circonflex)
sau (“u” cu accent circonflex). Iată
doar cîteva exemple:
î din e: monumentum>mormînt (=mormênt!),
tenerus>tînăr (=tnăr!), ventus>vînt (= vnt!) freiner (fr.)> a frîna (=a frna!) netengu(sl.)>nătîng (=nătng!) frengi
(tc.)>frînghie (=frnghie!);
î din i: luminaria>lumînare, ridere>a
rîde, ripa>rîpă, sinus>sîn, stringere>a strînge, rivus>rîu drîmbă (sl.)
geamlîc (tc.);
î din o: fontana>fîntînă (=fntână!),
longum>lîngă (=lngă!) monastiri
(sl.)>mînăstire (mnăstire!) limoni
(gr.)>lămîie (=lămie!) gond
(magh.)>gînd (=gnd!);
î din u: aduncum>adînc (=adnc!),
perturnicula>potîrniche (=potrniche!), hirundinella>rîndunică
(=rndunică!) gîndac (=gndac!), mîrşav
(=mrşav!), zvîrli (zvrli!), smîrc (=smrc!) (sl.) tărîm (tc.) (=tărm!).
...Pentru că, în cazul cuvintelor în care
sunetul î provine dintr-un a, numai aproximativ o jumătate (15% din total) sunt
de origine latină2, aşa încît â-ul din cca 85% dintre situaţii nu are cum să
constituie mult invocata „probă de latinitate a limbii noastre“, de care,
oricum, în anul 2002 nu cred că mai e nevoie decît pentru inamicii oligofreni.
... Pentru că o altă dovadă strălucitoare a
legăturii intrinsece, a "înrudirii" interne dintre i şi î (şi nicicum între a şi î) o constituie
alternanţele fonetice:
în pronunţie dialectală (ardelenească,
moldovenească), foarte adesea sunetul i se transformă în î, niciodată însă
sunetul a: ţigan>ţîgan, sifon>sîfon, silă>sîlă, stingă>stîngă (la
Eminescu rimează cu plîngă), stins>stîns, şi>şî, şină>şînă,
ţine>ţîne, ţiui>ţîui, ziua>zîua etc.;
multe substantive prezintă transformarea lui
î în i prin trecerea de la singular la plural sau de la masculin la feminin:
cuvînt-cuvinte, jurămînt-jurăminte, mormînt-morminte, sfînt-sfinte-sfinţi; tînăr-tineri
etc.;
în cursul conjugării unor verbe, i devine î:
a vinde-eu vînd-tu vinzi-ei vînd etc.
... În acelaşi sens, o dovadă o
constituie faptul că la mari maeştri ai limbii române, ca Eminescu, vocabule
terminate în -înd, -îndă sau -întă rimează cu altele terminate în -ind, -indă
sau -intă, întrucît î-ul e perceput ca o ipostază a lui i [e.g.: Călin (File
din poveste) - grindă / tremurîndă; oglindă / surîzîndă sau în Întunericul şi
poetul - ţintă / frămîntă]. Aşa era şi la Alecsandri (Cu timpul tot ce-i putred
se scutură pe rînd / Şi fructele frumoase rămîn pe crengi lucind - Ovidiu). Nu vom găsi nicăieri o rimă -and /
ând.
Din aceste motive ştiinţifice, mi
se pare absurd să scriu cu din a, ca şi lui George Pruteanu, Dumnezeu să-l ierte!
Foto: Ziarul Metropolis
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu